Genom ett par smidesgrindar leds du in bland knotiga och ihåliga äppleträd i den gamla köksträdgården. Bakom nästa grindpar skymtar sommarnöjet Svindersvik. Här har tiden verkligen stannat och Du är tillbaka i tiden runt 1700-talets mitt. Man kan lätt föreställa sig att den förmögne finansmannen Claes Grill och hans vackra hustru Anna bara lämnat sitt underbara sommarhus för att ta båten in till Stockholm. Familjen Grill hade låtit den kände arkitekten Carl Hårleman rita hela anläggningen. Hårleman, som förmodligen avslutat arbetet med det Kungliga Slottet i Stockholm, var efter sina tidigare resor i Frankrike mycket inspirerad av den franska rokokon.
Den pampiga huvudtrappan leder in i en större hall. När dörren från hallen till matsalen öppnas ser Du rakt igenom huset med det glittrande vattnet i viken på ena sidan och på andra sidan den vackra fruktträdgården. I hela anläggningen finns de flesta av originalmöblerna kvar och under de skyddande tygerna på soffor och stolar i salongen skymtar vackra sidentyger. När fönsterluckorna öppnats för säsongen flödar ljuset in och på väggarna kan Du studera de handmålade kinesiska rispapperstapeterna med utsökta blommor och exotiska fåglar som motiv.
I en anslutande byggnad, den murade tegelpaviljongen, finns en imponerade festsal. Den invigdes med anledning av ett besök av kungen, Gustav den III:e. Under en magnifik ljuskrona i kristall dansade de prominenta gästerna i en sal med en takhöjd på nära fem meter. Gästerna kunde också beundra en av Sveriges högsta kakelugnar. När festen var slut övernattade de långväga gästerna i särskilda sviter. Kökspersonalen höll till i en separat köksflygel . De fick bära maten på spångar, långa sträckor, både till festsalen och till familjemiddagarna i matsalen i huvudbyggnaden.
Svindersvik kom i Nordiska museets ägo 1949. Anläggningen är öppen för allmänheten på helger under sommartid.
Den pampiga huvudtrappan leder in i en större hall. När dörren från hallen till matsalen öppnas ser Du rakt igenom huset med det glittrande vattnet i viken på ena sidan och på andra sidan den vackra fruktträdgården. I hela anläggningen finns de flesta av originalmöblerna kvar och under de skyddande tygerna på soffor och stolar i salongen skymtar vackra sidentyger. När fönsterluckorna öppnats för säsongen flödar ljuset in och på väggarna kan Du studera de handmålade kinesiska rispapperstapeterna med utsökta blommor och exotiska fåglar som motiv.
I en anslutande byggnad, den murade tegelpaviljongen, finns en imponerade festsal. Den invigdes med anledning av ett besök av kungen, Gustav den III:e. Under en magnifik ljuskrona i kristall dansade de prominenta gästerna i en sal med en takhöjd på nära fem meter. Gästerna kunde också beundra en av Sveriges högsta kakelugnar. När festen var slut övernattade de långväga gästerna i särskilda sviter. Kökspersonalen höll till i en separat köksflygel . De fick bära maten på spångar, långa sträckor, både till festsalen och till familjemiddagarna i matsalen i huvudbyggnaden.
Svindersvik kom i Nordiska museets ägo 1949. Anläggningen är öppen för allmänheten på helger under sommartid.
LOCATION : 59°18'36.7"N 18°7'50.0"E
SVINDERSVIK, NACKA, SWEDEN
ARCHITECT : CARL HÅRLEMANYEAR: ABOUT 1740
ARCHITECT : CARL HÅRLEMANYEAR: ABOUT 1740
You led into the garden through a pair of wrought iron gates among several gnarled an hollow appletrees. Behind the next pair of gates you get a glimpse of the summerhouse of Svindersvik. Time has really stopped here and you are back in time about mid 1700. One can easily imagine that the wealthy financier Claes Grill and his lovely wife Anna just left their beautiful place to take the boat back to the city of Stockholm.
The Grill family allowed the well renowned architect Carl Hårleman design the whole mansion. He had probably just finished the work with the Royal castle of Stockholm and he was after travelling in France very inspired by the French Rococo.
The grand main staircase leads you into a large hall. As the door from the hall to the dining room opens you see straight through the house with the sparkling waters of the bay on one side and on the other side the beautiful garden.
In the house most of the original furniture are still there. Under the protective fabrics on sofas and chairs in the lounge you get a glimpse of beautiful silks. When the shutters are opened for the season the light reaches the walls where you can study hand painted Chinese wallpaper on rice paper. The motifs are painted exquisite flowers and exotic birds.
In another building, The Brick Pavilion, you will find an impressive ballroom. It was inaugurated on the occasion of a visit by the king, Gustav III. Under a magnificent chandelier of crystal the prominent guests could dance in a hall with a ceiling height of nearly five meters. The guests were also able to admire one of Sweden's highest tiled stoves. When the party was over the guests from far away could spend the night in special guestrooms. The kitchen staff were kept in a separate kitchen wing. They had to carry the food on special footbridges, over long distances, both to the ballroom and to the family dinners in the dining room in the main building.
The Grill family allowed the well renowned architect Carl Hårleman design the whole mansion. He had probably just finished the work with the Royal castle of Stockholm and he was after travelling in France very inspired by the French Rococo.
The grand main staircase leads you into a large hall. As the door from the hall to the dining room opens you see straight through the house with the sparkling waters of the bay on one side and on the other side the beautiful garden.
In the house most of the original furniture are still there. Under the protective fabrics on sofas and chairs in the lounge you get a glimpse of beautiful silks. When the shutters are opened for the season the light reaches the walls where you can study hand painted Chinese wallpaper on rice paper. The motifs are painted exquisite flowers and exotic birds.
In another building, The Brick Pavilion, you will find an impressive ballroom. It was inaugurated on the occasion of a visit by the king, Gustav III. Under a magnificent chandelier of crystal the prominent guests could dance in a hall with a ceiling height of nearly five meters. The guests were also able to admire one of Sweden's highest tiled stoves. When the party was over the guests from far away could spend the night in special guestrooms. The kitchen staff were kept in a separate kitchen wing. They had to carry the food on special footbridges, over long distances, both to the ballroom and to the family dinners in the dining room in the main building.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar