PLATS : 59°19'30.6"N 18°4'48.8"E
VÄSTRA BROBÄNKEN, SKEPPSHOLMEN, STOCKHOLM
ARKITEKT: OKÄND SKEPPSBYGGAREÅR: 1881
ARKITEKT: OKÄND SKEPPSBYGGAREÅR: 1881
Straxt före det första världskriget hade segelfartygen en intensiv storhetsperiod. Både på Åland och längs den skånska sydkusten hade segelfartygen stor ekonomisk betydelse innan de ersattes av ång- och maskindrivna fartyg. Segelfartygen fraktade ofta trävaror från Norrland och Finland och hade med sig kol och koks från England och Tyskland.
Af Chapman är en vacker tremastad fullriggare som ursprungligen sjösattes i Storbritannien 1881. Den första resan gick runt Kap Horn till USA´s Stillahavskust. I början av 1900-talet såldes hon till Norge där fartyget fraktade sågade trävaror till Australien och återvände därifrån med vete och annat spannmål.
När svenska flottan 1923 köpte skeppet byttes namnet till af Chapman efter 1700-talets stora svenska skeppsbyggare Fredrik af Chapman. Hon var under en längre period skolfartyg för skeppsgossekåren som utbildade unga pojkar till sjömän ombord på fartyget. Sista gången hon seglade var 1934.
Många av segelfartygen blev så småningom till kaffeved men af Chapman köptes av Stockholms stad och är sedan 1949 ett vandrarhem. Hon har nyligen genomgått en större renovering och fått riggen återställd i originalskick.
För 100 år sedan var Stockholms kajer fyllda med liknande skepp som skonare, barkar, briggar, jakter,slupar och galeaser. Af Chapman är en länk tillbaka till historien om en annan tid där sjöfarten hade en stor betydelse, speciellt för Sverige, som är omgivet av kust.
Fullriggaren har seglat mer än 200 000 nautiska mil vilket motsvarar nästan tio gånger runt jorden. Men trots att hon är närmare 75 meter bred och över 11 meter bred så måste fartyget känts väldigt litet när det mötte oväder med stormar på väg till Kap Horn eller Australien.
Om man ställer sig bakom ratten kan man föreställa sig hur det känns när sjöarna sköljer över däcket. Stormasten är nästan 44 meter hög och det är hisnande att tänka sig att sjömännen klättrade upp i riggen och gick längs rårna när seglen skulle beslås. I alla slags väder...
Vandrarhemmet i fartyget är öppet året runt och sommartid finns även en bar med servering ombord.
PLATCE : 59°19'30.6"N 18°4'48.8"E
VÄSTRA BROBÄNKEN, SKEPPSHOLMEN, STOCKHOLM, SWEDEN
ARCHITECT: UNKNOWN SHIPBUILDER
YEAR: 1881ARCHITECT: UNKNOWN SHIPBUILDER
Shortly before the First World War had sailing ships an intense period of greatness. Both at Åland and along the southern coast of Sweden sailing ships had great economic significance before they were replaced by steam and power driven vessels. Sailing ships often carried timber from north of Sweden and Finland and brought coal and coke from England and Germany.
Af Chapman is a beautiful three-masted full-rigged ship that was originally launched in the UK 1881. The first trip went around Cape Horn to the USA's Pacific coast. In the early 1900s she was sold to Norway, where the ship was carrying sawn timber to Australia and returned from there with wheat and other cereals.
When the Swedish Navy bought the ship in 1923 the name was changed to af Chapman after 1700s large Swedish shipbuilder Fredrik af Chapman. She was for a long period of time a marine training ship for young sailors. The last time she sailed was in 1934.
Many of the sailing ships were eventually smashed to smithereens but af Chapman was purchased by Stockholm City and is since 1949 a hostel. She has recently undergone a major renovation and got the rig restored in original condition.
Hundred years ago the Stockholm waterfront was filled with similar ship schooners, barks, brigs, yachts, sloops and galleys. Af Chapman is a link back to the story of another time where shipping had a great importance, especially for Sweden, which is surrounded by coastline.
Af Chapman has sailed more than 200,000 nautical mil which is almost ten times around the earth. But even though she is almost 75 meters wide and over 11 meters wide so must the ship felt very small when it encountered bad weather with storms on her way to Cape Horn or to Australia.
If you step behind the wheelyou can imagine how it feels when the lakes washes over the deck. The mainmast is almost 44 meters high and it is breathtaking to imagine that sailors climbed into the rig and walked along the yards when the sails were furled. In all kinds of weather ...
The hostel in the ship's open year-round and summer is also a bar with a restaurant on board.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar