ARKITEKT: SIGURD LEWERENTZ
Bakom de vita björkstammarna skymtar kyrkobyggnaden i varmt, rödbrunt murat tegel. Stammarna avtecknar sig vackert mot de slutna fasaderna och ger ett effektfullt spel mellan ljus och skugga.
Markuskyrkan är resultatet av en arkitekttävling där förslaget från arkitekten Sigurd Lewerentz utsågs som vinnare. I sitt tävlingsförslag valde han att placera en diskret och låg kyrkobyggnad som kunde tala sitt eget språk utan hänsyn till omgivningen.
Som arkitekt hämtade Lewerentz ofta sin inspiration från naturen men var samtidigt mycket intresserad av det matematiska som det Gyllne snittet. Han arbetade också ofta med symmetrier och med att deformera och förskjuta för att åstadkomma rörelse i rummen.
I Markuskyrkan har Lewerentz använt befriande få och obearbetade material. Han har arbetat med hårdbränt tegel från Helsingborg, keramiska golvplattor från Höganäs, lättbetong i tak och furu i limträbalkar. På taken ligger kopparplåt eller papp. Även inuti kyrkan finns samma tegel både på väggar och i de välvda taken. Inredningsdetaljerna är i furu, mässing och kalksten. Målning har använts mycket sparsmakat.
I kyrkan finns inga dörrfoder, socklar eller tätningslister. De elektriska ledningarna har dragits direkt på väggarna. Här i Markuskyrkan använde Lewerentz för första gången stora isolerglasfönster utan karmar och istället elastiska fogmassor. Fönstren ramar i vissa lägen in naturen utanför och blir till stora tavlor i kyrkorummet. Belysningen, i form av lyktor och ljuskronor är av mässing.
Konstnärsparet Barbro och Robert Nilsson fick här också tillföra mer taktila och mjuka material i form av vackra vävnader och exempelvis fårskinnsklädda stöd för de knäböjande. Robert Nilsson har även komponerat dricksfontänen i gjuten brons vid dammen mellan församlingshuset och pastorsexpeditionen.
Redan under byggnadstiden väckte kyrkan berättigad stor uppmärksamhet och gjorde arkitekten Sigurd Lewerentz känd för en större publik. Det första Kasper Salinpriset gick till Markuskyrkan 1962. Detta pris utdelas årligen av Sveriges Arkitekter till ett svenskt byggnadsverk eller grupp av byggnader. Det anses vara det förnämsta priset i sitt slag i Sverige.
Kyrkan uppmärksammas fortfarande för sin kompromisslösa skönhet och om något byggnadsverk förtjänar epitetet tidlös så är Markuskyrkan, i mitt tycke, ett utmärkt exempel.
ARCHITECT: SIGURD LEWERENTZ
Behind the white birch trunks you glimpse the church building in warm, maroon brick. The trunks stand out beautifully against the bricked wall and creates a dramatic inteplay of light and shadows.
The church of Markus is the result of an architectural competition in which the proposal from the architect Sigurd Lewerentz was named the winner. In the competition he chose to place a discreet and low church who could speak its own language without regard to its surroundings.
As an architect Lewerentz often took his inspiration from nature but he was also very interested in mathematichs as in the golden ratio. He also often worked with symmetries and to deform and displace to provide movement in the rooms.
In the church of Markus Lewerentz spent very few and raw materials. He worked with hard-baked brick from Helsingborg, ceramic floor tiles from Höganäs, concrete ceilings and wooded beams. On the roof is a copper plate or cardboard. Even inside the church you find the same bricks in both walls and arched ceilings. The interior details are in pine, brass and limestone. Painting has been used very sparse.
The church has no architraves, skirting or seals. The electrical lines have been drawn directly on the walls. Lewerentz used here for the first time large glazed windows without frames wtih elastic sealants. The windows frames in certain positions the wild outside and turn it into large paintings in the church. The lighting in the form of lamps and chandeliers are made of brass.
The artistic couple Barbro and Robert Nilsson got here the possibility to bring more tactile and soft materials in form of beautiful fabrics and as an example sheepskin-covered support for kneeling. Robert Nilsson composed the drinking fountain in cast bronze at the dam between the parish house and the parish office.
Already during the construction period the church brought entitled attention and did the architect Sigurd Lewerentz known to a wider audience. The first Kasper Salin prize went to the church of Markus in 1962. This prize is awarded annually by the Swedish Association of Architects to a Swedish buildings or group of buildings of high architectural class. It is considered the finest price of its kind in Sweden.
Church still recognized for its uncompromising beauty and if anything deserves the epithet timeless is the church of Markus, in my opinion, an excellent example.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar